Zygmunt August – prototyp

Wczoraj skończyłem studia drugiego stopnia i uzyskałem tytuł magistra. Moja praca magisterska pt. Funkcjonowanie gier planszowych na tle współczesnych środków masowego przekazu. Projekt gry edukacyjnej Zygmunt August składa się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej, czyli z gry – której kształt przybliżę poniżej.

Obecnie gra liczy sobie 166 kart oraz ponad 250 znaczników, w tym:

  • 3 karty specjalne,
  • 6 kart rodów,
  • 15 kart urzędów senatorskich,
  • 24 kart misji dyplomatycznych,
  • 28 kart osobistości,
  • 90 kart akcji.

Karty osobistości:

●═══════════●

●═════════════════════════════════════════════●

Karta specjalna:

Poplecznik Króla

Tę kartę otrzymuje gracz zajmujący najwyższą pozycję na torze Poparcia Królewskiego. Jej posiadacz może zagrać dodatkową kartę akcji w fazie kart akcji.

●═════════════════════════════════════════════●

Karta rodu:

Ród Górków

W grze występuje 6 rodów magnackich. Na początku rozgrywki gracze losują jeden z nich.

●═════════════════════════════════════════════●

Karty misji dyplomatycznych:

Wyprawa radoszkowicka, Układ pozwolski


●═════════════════════════════════════════════●

Karty urzędów senatorskich:

●═════════════════════════════════════════════●

Karty akcji:

Polityka wewnętrzna

Polityka zagraniczna

●═════════════════════════════════════════════●

Plansza (format A2):


●═════════════════════════════════════════════●

Powyżej przedstawiłem przykładowe karty. Część z nich na pewno mógłbym bardziej dopracować, choć w chwili obecnej spełniają swoje role – estetyczne i praktyczne. Sam widzę pewne mankamenty i wiem, co jeszcze mogę poprawić, ale przez jakiś czas dalsze testy będę prowadził na powyższym prototypie. Oprócz prezentowanych grafik na obronę przyniosłem także figurki z Ogniem i mieczem (jazdę, piechotę i artylerię) pożyczone od Daniela Furlepy. W dotychczasowych rozgrywkach wojsko posiadało inne znaczniki. Doprowadzenie prototypu do takiej wersji kosztowało mnie sporo czasu i wysiłku, ale mam z tego dużą satysfakcję.

Przez najbliższe miesiące dalej będę pracował nad grą, choć obecnie skupię się na jej mechanice, nie stylistyce. Moim celem jest komercyjne wydanie Zygmunta Augusta w jednym z polskich wydawnictw zajmujących się grami historycznymi. Choć myślę także o wydaniu niekomercyjnym. Pomoc w tym zaoferował mi Adam Kwapiński, który prowadził już wstępne rozmowy z kilkoma wydawnictwami. Z resztą na obecny kształt gry też miał wpływ, doradzając mi zarówno w rozwiązaniach mechanicznych, jak i graficznych. Dużo pomocy uzyskałem też od Beaty, która swoim ścisłym umysłem oraz kobiecym okiem oceniała całokształt gry.